Zaterdag 31 maart stond er voor Drogeham 2 een wedstrijd tegen “De Sweltsjes” op het programma. Op papier een gelijkwaardige tegenstander. En na 90 minuten spelen bleek dit op het veld ook zo te zijn.

De wedstrijd was nog niet eens 30 seconden heen en de thuisploeg keek al tegen een 1-0 achterstand aan. Door onoplettendheid bij Drogeham en het goede spel van de Leeuwarder Zwaluwen kon de rechtsbuiten vrij voorgeven en de spits makkelijk inkoppen. Een grote domper voor de geelhemden. Ondanks deze vroege achterstand bouwde Drogeham door goed samenspelen weer veel zelfvertrouwen op en maakte het na 20 minuten weer gelijk. Door een bekeken balletje van Jan van den Bosch kwam Siebe Jakob Reitsma één-op-één met de keeper, die hij kundig uitspeelde en vervolgens de 1-1 binnentikte. Drogeham bleef de bovenliggende partij. Na zeeën van onbenutte kansen werd Henk Huisma in het strafschopgebied van de Zwaluwen aan het shirtje vastgehouden. Na een kundige val en goed toneelspel belandde de bal op de stip. Jan van den Bosch faalde niet: 2-1. Ook na de 2-1 bleef Drogeham zeer sterk. Na 40 minuten spelen wist Drogeham een corner te verzilveren. Deze corner werd genomen door Henk Huisma en met een fantastische volley van Jan van den Bosch in de kruising getrapt: 3-1.

Na de thee bleef het goede spel van Drogeham aanhouden. De 4-1 bleef na rust dan ook niet lang uit. Uit een corner belandde de bal voor de voeten van Egbert Wubs, deze schoot op doel maar daar stond een verdediger die blijkbaar ambitie had als doelman en de bal met een hand uit het doel sloeg. Strafschop nummer 2 van de wedstrijd werd door Egbert Wubs in de touwen geschoten: 4-1. De mannen uit Leeuwarden maakten door een fout achterin bij Drogeham er al gauw 4-2 van. Dit was het begin van het einde voor Drogeham. Conditioneel zat Drogeham er doorheen. Hier profiteerde de uitploeg van en in de 65ste minuut was de 4-3 ook al getekend. Het mooie spel van de eerste helft was in geen velden of wegen meer te bekennen. In 75ste minuut gebeurde datgene waar Drogeham al bang voor was, namelijk de gelijkmaker. Geluk bij een ongeluk vergde de gelijkmaker ook veel kracht voor de Leeuwarden Zwaluwen. Beide ploegen waren op en dit had als gevolg dat echte grote kansen uitbleven. De eindstand werd dan ook bepaald op 4-4.

Conditioneel heeft Drogeham steken laten vallen en kon het zich daardoor niet na de goede eerste helft belonen. Volgende week staat de derby tegen koploper Jistrum op de planning.

Egbert Wubs

Onderstaande foto’s zijn  gemaakt door Corine Riedstra.