– Zaterdag 28 april 2018 –

Door het ongewone competitieverloop stond er voor de tweede maal op rij een wedstrijd tussen Drogeham en Suameer op het programma, ditmaal in Drogeham. Deze wedstrijd resulteerde weer in een overwinning voor Drogeham, door drie doelpunten van Jens Mollema werd er met 3-2 gewonnen.

Vanaf de eerste minuut nam Drogeham het heft in handen door druk te zetten op de achterhoede van de gasten. Verscheidene keren werden de geelhemden gevaarlijk, maar de doelman had passend antwoord op een kopbal van Bauke Ytsma en een schot van Nikki David ging over. Halverwege de eerste helft verzwakte Drogeham en kreeg Suameer steeds meer overwicht. De uitploeg werd steeds gevaarlijker maar kwam nog niet tot noemenswaardige kansen. Uit het niets kwam Drogeham toch op voorsprong. Vijf minuten voor rust kwam de bal na goed doorzetten van Hendrik Broos bij Jens Mollema op de rand van het strafschopgebied en laatstgenoemde passeerde de doelman door een bekeken schot in de hoek.

Na rust werd een stormloop van aanvallen van Suameer verwacht, maar deze bleek uit te blijven. Drogehamster achterhoede bleef keurig overeind en er kon steeds meer gedacht worden aan aanvallen. Rond het uur was Mollema voor de tweede keer trefzeker. Hij bedacht zich geen moment toen de bal opsprong op het middenveld en knalde de bal vanaf 40 meter over de doelman heen. Door dit doelpunt leek Suameer mentaal geknakt te zijn en tien minuten later viel dan ook de beslissing. Marten Pieter Hoeksma vond Jan Spinder die een puntgave voorzet afleverde op Mollema. Geheel vrijstaand kon hij zijn derde van de middag maken. Drogeham bleef zoeken naar de 4-0, maar onder meer Jan Spinder had het geluk vanmiddag niet aan zijn zijde. Merkwaardig genoeg wist Suameer uit twee standaardsituaties nog tweemaal het net te vinden in de laatste minuten van de wedstrijd. Het leek nog even spannend te worden maar de scheids floot gelijk na de 3-2 voor de laatste keer van de middag op sportpark ’t Doltsje.

Daarmee pakt het vlaggenschip in het tweeluik met Suameer de volle zes punten. Omdat Suawoude een nederlaag leed steeg Drogeham ook nog een plaats op de ranglijst. Dinsdag wacht alweer Ouwe Syl, waarmee Drogeham nog wat goed te maken heeft.

Johannes Hooghiemstra