Drogeham had afgelopen zaterdag iets recht te zetten tegen Suawoude. Het begon de competitie namelijk met een valse start door een nederlaag in de uitwedstrijd. In de thuiswedstrijd waar Drogeham heer en meester was, won het dan ook verdiend met 2-0.

De thuisploeg, met onder andere de A-junioren Dennis van Butselaar, Otte Tjepkema en Erwin Bakker in de gelederen, begon ietwat stroef aan de wedstrijd. Omdat Suawoude ook niet veel aanvallende intenties toonde, was het toch vooral Drogeham dat mocht proberen de openingstreffer te maken. Rintze de Vries was met een schot gevaarlijk, niet veel later kopte Klaas-Jan Bosgraaf net naast. Enkele minuten voor rust kwam de thuisploeg op voorsprong. Uit een afgemeten voorzet van Bauke Ytsma kopte Jan Spinder tussen twee tegenstanders de bal knap achter de keeper.

Na rust was er sprake van eenzelfde spelbeeld. Op de momenten dat de gasten met een snelle counter de aanval zochten, kon Drogeham steunen op de solide achterhoede. Het was dan ook wachten op de tweede treffer van de Hamsters. Na enkele kansrijke pogingen was het Ytsma die de voorsprong uitbouwde. Hij kopte keurig binnen na een prima voorzet vanaf links van Tjepkema. Gemiste kansen door Jens Mollema en Hendrik Broos zorgden ervoor dat de beslissing uitbleef, en daardoor de spanning nog ietwat in de wedstrijd bleef. Suawoude kon echter geen vuist maken tegen de defensie van Drogeham, waardoor de drie punten met een clean sheet op sportpark ’t Doltsje bleven.

Door de overwinning is het team van Nico Den Heijer en Hans Gellert twee plaatsen gestegen op de ranglijst en bekleedt het nu de achtste plaats. Aanstaande dinsdag wacht een wedstrijd in Wirdum, tegen WWS.

Johannes Hiemstra