DROGEHAM – Op zaterdag 26 september stond de 1e thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen op het programma. De mannen van het vlaggenschip waren na de wedstrijd van vorige week nog puntloos en waren gebrand op de eerste driepunter van het seizoen. Voorafgaand aan de wedstrijd werd er eerst stilgestaan bij het afscheid van voormalig trainer Nico den Heijer. Nico heeft de club geleid in moeizame jaren en dat werd door de spelers en club zeer gewaardeerd. Uiteindelijk, na een achterstand, wist Drogeham maar liefst zeven keer te scoren en de eerste punten van het seizoen binnen te hengelen.

Onder toeziend oog van vele supporters was de 1e thuiswedstrijd in de competitie 2020/21, onder leiding van de nieuwbakken trainersstaf Van der Heide/Tabak, na het fluitsignaal van scheidsrechter een feit. Drogeham begon een tikkeltje onrustig aan de wedstrijd. De laatste wedstrijden weet de ploeg het altijd te presteren om in de eerste tien minuten op achterstand te komen. Na 8 minuten spelen was het de goed vrijlopende Robin van Es die met een krachtige kopbal de ban wist te breken: 0-1. Drogeham begon na de 0-1 te voetballen en dit resulteerde ook in verschillende kansen, maar deze werden niet verzilverd door de thuisploeg. In de 31e minuut was het Meindert-Jan van Dijk met een steekpass op de diepgaande Yarnick Pander, die beheerst een sleepbeweging om de keeper maakte en zo aantekende voor de 1-1. De verdediging van TFS had het zichtbaar zwaar, want twee minuten later was er een goed opgezette aanval door Johannes Hooghiemstra die koelbloedig door de sterk spelende Bauke Ytsma werd afgerond. Vlak voor de rust had Drogeham de wedstrijd al in het slot kunnen gooien, maar de ploeg liet TFS nog geloven in een goed resultaat.

Na de thee trad Drogeham in een ongewijzigde opstelling aan. Na tien minuten spelen tekende Bauke Ytsma voor zijn tweede doelpunt van de middag. TFS speelde met meer frustratie in hun spel en dit was zichtbaar in de overtredingen. Drogeham bleef rustig en ging hier niet in mee. In minuut 72 was het de eveneens sterk spelende vleugelspits Koen van der Molen die de bal na een dieptepass bij Ronald Bakker kreeg. Bakker bewaarde het overzicht en legde de bal panklaar voor de inlopende Wilco van der Heide: 4-1. Na dit doelpunt was het zichtbaar ‘game over’ voor de uitspelende partij. Meindert-Jan van Dijk strooide maar weer eens met een geweldige dieptepass die koelbloedig werd afgerond door de rappe Koen van der Molen: 5-1. De uitploeg had nog een kans op 5-2, maar deze werd voor open goal gemist. In minuut 88 wist de goed ingevallen Jeffrey Gueijen de bal, die door Bauke Ytsma iets gelukkig op de doellijn werd gepast, binnen te lopen. Het slotakkoord was voor Koen van der Molen die aantekende voor zijn tweede treffer van de middag. Aangever was Meindert-Jan van Dijk die hiermee zijn hattrick van assists compleet maakte.

Al met al was het een moeizaam begin, maar de hoofmacht wist hier positief mee om te gaan. Dit kwam mede door een sterk spelende achterhoede en sluitpost. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen de Lauwers, van oude bekende Tinus Huisma, op de planning. VV Drogeham zal gaan strijden om de punten volgende week te verdubbelen en zich verder te nestelen in de middenmoot van de 5e klasse.