Op 30 september 2017 speelde Drogeham 2 ook tegen Jistrum 1, de eerste wedstrijd van het seizoen. Drogeham moest toen veel aan elkaar wennen maar speelde toen ook al een spannende pot tegen Jistrum. Op het nippertje won Jistrum toen met 3 – 2 en sindsdien doen ze het sterk in de competitie. Nu staat Jistrum op kop en Drogeham onderaan. Maar met de kennis van toen werd het nog steeds een spannend duel.

Al snel was te merken dat Drogeham een geduchte tegenstander was voor Jistrum. Drogeham domineerde de openingsfase en hield dit lang vol. Het snelle en vlotte spel van het centrum inspireerde ook de rest van het team om sterk te spelen. Drogeham was continu in balbezit en probeerde de ene na de andere kans te maken. Toch stond de verdediging van Jistrum nog sterk genoeg om lange tijd de nul te houden. De frustraties werden groter. Daardoor vielen beslissingen van de scheidsrechter ook steeds zwaarder. Na ongeveer een half uur spelen moest Jan van den Bosch met geel naar de kant. Drogeham stond op scherp. Het was nu of nooit. Als ze het nu weg zouden geven werd het een grote strijd om nog te winnen. Onder leiding van Feije-Jan van der Wal werd de verdediging nog meer aangespoord en ze wisten het de volle tien minuten dat van den Bosch aan de kant moest vol te houden. Toen ze weer compleet waren kwam er weer wat lucht in het spel. Drogeham stoomde telkens meer op om voor de rust op voorsprong te komen. De druk werd zo hoog dat Jistrum een overtreding maakte in de buurt van de zestien. Van den Bosch besloot om de vrije trap snel te nemen, Henk Huisma hielp mee door de betrokken verdedigers te storen. De verwarring was zo groot dat de bal net buiten het bereik van de doelman langs de paal rolde, 0 – 1. Drogeham ging dus toch met een voorsprong de rust in.

Na de rust kwam er toch een kantelpunt in de wedstrijd. Jistrum had zich beter georganiseerd en zette alles op alles om het de sleutelspelers van Drogeham moeilijk te maken. De ene overtreding na de andere werd gemaakt. Door het blokkeren van de sleutelspelers werd het voor Drogeham een stuk zwaarder om de wedstrijd te controleren. Het leek wel alsof Jistrum hun sleutel tot succes had gevonden. De verdediging kreeg het zwaar. Na ongeveer 20 minuten zette Jistrum een aanval op. De eerste mislukte maar de bal belandde weer in de voeten van Jistrum. Het tweede schot kwam via een verdediger stil te liggen voor de voeten van Jistrum en kon zo worden binnen geschoten. Het werd 1 – 1.

Ongeveer 10 minuten later kreeg Jistrum een vrije trap vanaf 20 meter en deze werd erg kundig in de linker bovenhoek geschoten. De ontlading bij Jistrum was hoog. Maar de wedstrijd was nog niet gespeeld. Drogeham deed er weer een stapje bovenop en speelde op de lange bal. Voorin werd vurig gevochten maar Jistrum had de bus behoorlijk geparkeerd. Nog 2 minuten..
Een aantal inworpen aan de rechter kant mondden uit in een corner. Deze werd genomen door van den Bosch, strak richting de penaltystip. De bal belandde via een medespeler voor de voeten van rechtsback Sander Veenstra. Hij bedacht zich niet en nam de bal vol op de slof. Onder luid gejuich ging de bal keihard langs de keeper. Een prachtig doelpunt om te zien en een mooie manier om de wedstrijd te eindigen. Er is keihard gevochten en een punt gepakt tegen de koploper. Drogeham laat zien dat ze meer kunnen in deze competitie. Wie weet gaan we het zien.

Rinze Ytsma