Na een 2-3 thuisnederlaag wist Drogeham wat het kon verwachten van Eastermar voor de uitwedstrijd afgelopen zaterdag. In een wedstrijd die alles had, wisten de geelhemden in de absolute slotfase met een uitslag van 3-3 een punt mee te nemen naar huis.

Al gauw werd duidelijk dat er voor Drogeham wat te halen was. Het nam al snel de overhand in de wedstrijd en bij de eerste kans was het direct raak. Bauke Ytsma stuurde Jens Mollema weg, die ruimte maakte voor een schot en daarmee de keeper passeerde. Na de goal bleef Drogeham de betere ploeg, Mollema kreeg uit een identieke situatie zelfs een kans op de 0-2. Eastermar nam het initiatief halverwege de eerste helft over en op gelukkige wijze kwam de thuisploeg weer gelijk. Nadat er bij Drogeham halfslachtig werd uitverdedigd, was het Jille van der Wal die eenvoudig kon afwerken.

Na rust bleef Eastermar eerst de betere ploeg. Rond het uur had het de achterstand omgedraaid,na een vlotte aanval lag de bal alweer achter keeper Broos. Daarmee stond het 2-1, maar Ytsma trok uit een flitsende counter de stand namens Drogeham twintig minuten voor tijd weer gelijk. De wedstrijd was echter daarmee nog lang niet gespeeld. De blauwhemden van Eastermar gingen nadrukkelijk op zoek naar nog een treffer, en daarin slaagden het ook toen er een strafschop versierd werd. De penalty was een koud kunstje voor Gjalt Veenstra. Met nog tien minuten te spelen bleef Drogeham als collectief voor de gelijkmaker spelen. De thuisploeg kwam onder druk te staan, kreeg een rode kaart na een charge buiten de lijnen op Meindert-Jan van Dijk en moest met tien man verder. De inzet van de Hamsters werd beloond in de blessuretijd. Spinder stuurde met een vrije trap Ytsma weg, die op de rand van het strafschopgebied prachtig in de kruising schoot: 3-3.

Daarmee eindigde de wedstrijd en kon Drogeham met een opgeheven hoofd het veld verlaten. Volgende week wacht de laatste wedstrijd van het seizoen: een thuiswedstrijd tegen WWS.

Johannes Hooghiemstra