Een week na de teleurstellende thuisnederlaag tegen CVO stond op sportpark ’t Doltsje Lions ’66, afkomstig uit de vierde klasse, te wachten. Drogeham kon zich vandaag niet alleen herstellen van de vorige wedstrijd, het kon ook revanche nemen op Lions ’66 na een ongelukkige puntendeling in Leeuwarden. De thuisploeg oogde dan ook erg gemotiveerd en boekte een doelpuntrijke overwinning van 5-1, waardoor het weer aansluiting vindt met de middenmoot van de competitie.

Drogeham begon scherp en geconcentreerd aan de wedstrijd en liet dat Lions ’66 ook gelijk merken. Door bovenop de Leeuwarder achterhoede te zitten nam de thuisploeg gelijk het initiatief om voorin gevaarlijk te worden. Dit mondde na vijf minuten al uit in een ietwat fortuinlijke steekbal van Bauke Ytsma op Hendrik Broos. Broos kwam oog in oog met de doelman en liet deze kansloos: 1-0. Het spel golfde hierna op en neer maar Drogeham bleef de bovenliggende partij. Toch leken de gasten na een kwartier op gelijke hoogte te komen, maar werd het doelpunt afgekeurd wegens buitenspel. Luttele minuten later kreeg Meindert-Jan van Dijk de bal mee op rechts en vond met een uitstekende voorzet Ytsma, die keurig binnenkopte voor de 2-0. Lions ’66 leek van slag en kon slechts nog gevaarlijk worden uit enkele standaardsituaties. Toen Jens Mollema beheerst de doelman passeerde na lob van dezelfde Ytsma, leek de wedstrijd alweer gespeeld. Echter, mede door een ongewoon grote voorsprong verloor Drogeham de focus op de wedstrijd en werd het spel steeds slordiger. Toch konden de spelers met een stand van 3-0 de kleedkamers ingaan.

De tweede helft begon zoals de eerste eindigde, beide kanten hadden moeite de bal lang in de ploeg te houden. Na verloop van tijd werd het spel weer beter en kreeg Drogeham enkele grote kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Toch kwam de spanning weer terug in de wedstrijd toen de uitploeg doel trof, uit een corner werd van dichtbij ingetikt: 3-1. Lions ’66 kreeg weer hoop op een goed resultaat en werd opportunistischer in haar spel. Hierdoor kreeg Drogeham ook meer ruimte en dit werd dan ook een kwartier voor tijd benut door Jan Spinder. Hij werd gevonden door invaller Jan van den Bosch en schoof de bal in de verre hoek van het doel. De wedstrijd leek definitief gespeeld, Lions ’66 kon geen meer vuist maken tegen Hamster verdediging, met onder andere een jarige Henk Postmus, en leek mentaal gebroken. Als het vizier van de voorhoede nog scherper had gestaan kon de score nog verder oplopen. Uiteindelijk was Mollema nog eenmaal trefzeker en bepaalde de stand daarmee op 5-1.

Zo houdt de hoofdmacht na lange tijd weer de drie punten in Drogeham, waar Anne-Roy Visser na een afwezigheid van twee jaar ook weer minuten maakte. Volgende week wacht in Oude Bildtzijl Ouwe Syl, waar Drogeham nog niet tegen gespeeld heeft dit seizoen.

Johannes Hooghiemstra