10 mei (hemelvaartsdag) was het eindelijk zover, we gaan naar de Bonifatiuscup in Dokkum.

’s Ochtends om 10:15 was iedereen present en konden de auto’s en vooral de bus van Henk Storm (waarvoor dank) volgeladen worden met luchtbedden, matrassen, slaapzakken etc. Tijdens de heenreis viel het water met bakken uit de lucht, geen goede voorbode dus.

Na aankomst op het sportpark van Be Quick Dokkum snel in de kleren en klaarmaken voor de opening.

Wonder boven wonder werd het klokslag 11:28 droog en brak zowaar het zonnetje door, waarna de opening om 11:30 en de rest van het toernooi onder voortreffelijke omstandigheden afgewerkt kon worden. Tijdens de opening werden er enkele shows opgevoerd door 2 dansgroepen, voornamelijk meiden, waarbij onze jongens wel heel aandachtig stonden te kijken.

Na de opening klaar maken voor de 1e wedstrijd, deze moest gespeeld worden tegen SV Horas Fulda uit Duitsland. Dit bleek een zeer goede tegenstander en we werden de eerste helft dan ook met goed voetbal teruggedrongen op onze eigen helft. Na wat tactische omzettingen van de begeleiding kwamen we de tweede helft veel meer aan voetballen toe. Dit resulteerde al snel in 2 wonderschone treffers en hiermee was de wedstrijd gespeeld. Het doelpunt dat we daarna nog tegen kregen was puur voor de statistieken. Een mooie start van het toernooi.

Over de tweede wedstrijd tegen de Bonifatius Allstars, een mix van Be Quick Dokkum en VV Dokkum, valt niet zoveel te schrijven. Dit was eenrichtingsverkeer, waarna er na 24 minuten 2-0 in ons voordeel op het scorebord stond. Het enige wat de begeleiding hier op aan te merken had was dat de score eigenlijk veel groter had moeten uitvallen.

Omdat we in een poule van 3 terecht waren gekomen moesten we nog een keer tegen dezelfde tegenstanders. De derde wedstrijd dus weer tegen de jongens van SV Horas Fulda. Nu kwamen wij beter uit de startblokken en namen al snel een 1-0 voorsprong. De tweede helft kwamen we toch onder druk te staan en in de laatste minuut viel toch nog de verdiende 1-1. Na snel rekenwerk kwam de begeleiding tot de conclusie dat de laatste wedstrijd zelfs met 1 goal verschil verloren mocht worden om toch als eerste in de poule te eindigen.

Een tactisch meesterlijke zet van de begeleiding was wel dat er tegen de jongens werd gezegd dat ze moesten winnen om eerste in de poule te worden. Opnieuw tegen de Bonifatius Allstars gaven de jongens hier prima gehoor aan en een 3-0 overwinning was het gevolg. Yesss eerste in de poule en geplaatst voor de Champions League.

Na de laatste wedstrijd mochten we aanschuiven voor het diner, wat overigens prima geregeld was. Toch vond het merendeel van onze jongens het nodig om voor de betaalde patat te gaan in plaats van de gratis bami of nasi. Hoezo patatgeneratie?? Vervolgens met z’n allen naar de sporthal waar de jongens zichzelf snel een kleedkamer hadden toegeëigend waar met het hele team in geslapen zou worden.

Ook stond er voor de avond nog disco-zwemmen op het programma. Ondanks dat er plusminus 12 meisjes en circa 387 jongens in het zwembad waren, viel deze activiteit ook prima in de smaak bij de heren.

’s Ochtends bij het ontbijt waren er verscheidene kleine oogjes te zien, de nachtrust was dus niet optimaal geweest. Helaas was dit in de kwartfinale van de Champions League tegen een groter/sterker en wel goed uitgerust  Be Quick Dokkum ook terug te zien. We werden namelijk op een 3-0 nederlaag getrakteerd. Tekenend was ook dat alle drie de doelpunten met het hoofd werden gescoord.

Na deze nederlaag was de 5e plaats nog het hoogst haalbare en dus hebben we met z’n allen afgesproken om daar dan maar voor te gaan. De eerste horde die genomen moest worden was Copplestone Cobra’s uit Engeland. Deze wedstrijd werd er gelukkig weer uit een ander vaatje getapt en op de einduitslag van 3-0 in ons voordeel viel dan ook niks af te dingen.

Hierna restte ons de wedstrijd om plek 5 en 6, en weer moesten we aantreden tegen SV Horas Fulda waar we de vorige dag ook al twee keer tegen gespeeld hadden. Omdat de vermoeidheid en de pijntjes nu toch wel van zich lieten horen, spraken we af om de tegenstander lekker te laten komen en proberen met snelle uitvallen de wedstrijd in ons voordeel te beslissen. Helaas konden we de jongens van Horas geen pijn meer doen, maar ook zij waren aan het eind van hun Latijn en konden ook geen vuist meer maken. 0-0 was dus ook een logische uitslag, waarna strafschoppen de beslissing moesten brengen.

Een serie van 3 strafschoppen waarbij de jongens van Horas mochten beginnen. Drie maal kwamen ze dan ook op voorsprong, maar Nanne, Remco en Alex hielden hun zenuwen onder controle en zo kwamen we drie keer weer langszij. De vierde strafschop werd door Oedzen over gekeken, waarna Allard liet zien over stalen zenuwen te beschikken. De vijfde plek was een feit, wat in dit deelnemersveld als een uitstekende prestatie mag worden gezien.

Toen was het wachten op de prijsuitreiking. Het duurde best lang voordat we aan de beurt waren. Maar uiteindelijk mocht onze aanvoerder Nanne de medailles ophalen. Ook mocht hij de kussen van miss Friesland in ontvangst nemen, maar hier zag hij op het laatste moment toch maar van af.

Al met al een uitermate geslaagde Bonifatiuscup waar we ook een prima prestatie hebben neergezet!!

Einduitslag:

1. Be Quick Dokkum  9. Kollum (winnaar Europa League)
  2. JSG Westring Fulda (Dui) 10. Ropta Boys
  3. Heerenveense Boys 11. Dokkum