Een dapper strijdend Drogeham kwam op voorsprong, maar Friese Boys stelde voor rust nog de zaken op orde. De rood-witte formatie uit Kollumerzwaag, vorig seizoen nog vierdeklasser, bleek te sterk voor Drogeham en zegevierde met 1-4.

Drogeham had zich wat aangepast aan de nieuwkomer in de competitie en dit resulteerde in een chaotische beginfase. Kansen waren er voor beide ploegen genoeg. Nadat Friese Boys uit een vrije trap de lat had geraakt, was het Drogeham dat op voorsprong kwam. Marten Postmus kreeg de bal bij Klaas Jan Bosgraaf, die behendig afrondde voor de 1-0. Nog geen minuut later kwamen de gasten alweer langszij. Een voorzet van rechts werd simpel binnengekopt door Sander Hoekstra. Nadat Friese Boys nogmaals de lat raakte, tekende Erik Hilboezen voor de 1-2 met een hard schot buiten het zestienmetergebied.

In de tweede helft had Drogeham moeite om aanvallend een vuist te maken. Friese Boys bleef daardoor relatief simpel overeind en kreeg daarnaast grote kansen om de voorsprong uit te bouwen. Hamster goalie Jeroen Krol kon zijn ploeg aanvankelijk  op de been houden, maar moest bij een schot van Sander Hoekstra alsnog capituleren. Het dichtstbij een aansluitingstreffer voor Drogeham was Hendrik Broos, die een corner van Anne-Roy Visser nipt over het doel kopte. Friese Boys bleef de rest van de wedstrijd de bovenliggende partij, maar echt gevaarlijk werd het niet meer. De wedstrijd ging als een nachtkaars uit, totdat Friese Boys  in de absolute slotfase een vierde maal scoorde, via Pier Kempenaar.

Foto’s: Sake Beerstra – RTV NOF©